Így készíts gyorsan filmes adatbázist – A Mafab adatbázis nyomában

A tegnapi cikkünk után, ami az nCore és a Mafab.hu kapcsolatát firtatta úgy gondoltam érdemes a Mafab számai mögé is benézni egy cseppet, mit is takarnak valójában a “sikeres magyar filmadatbázis” számai.

Mielőtt azt kezdenénk feszegetni, hogy hogyan is lehet egy év alatt egy akkora adatbázisra szert tenni, mint amit a Mafab oldalán találunk, érdemes kitérni Horváth Gergő, a Mafab főszerkesztőjének reakciójára. Természetesen a hétfőn megjelent cikkünk azonnali reakcióra sarkallta a főszerkesztőt, több levélben is ecsetelte számunkra, hogy ő semmiről nem tehet, de a meglepetést a végére tartogatta.

“…én hangsúlyozom, a tartalomért felelek, a pénzügyi dolgokat, marketinget az igazgatóság kezeli. A Mafab nem egy egyszemélyes projekt. De se nem mienk az ncore, se nem fizettünk nekik egy forintot sem. Hogy miért emeltek ki bennünket, hát, talán mert mi vagyunk az egyetlen olyan magyar filmadatbázis, ahol nem csak a hazai projektekről van szó. Tudom, hihetetlen, de hát mégis.”

Most már megnyugodtam, hiszen egy napi több százezres látogatottságot generáló oldalon, mint az nCore csak úgy kihelyeznek bannereket (nem csupán linkeket, hanem képpel ellátott reklámokat), ami véletlenül a Mafab oldalára mutat. Mindegyik link természetesen célirányos, tehát ha az Egyiptom istenei c. filmről szeretnénk többet megtudni, az nCore üzemeltetői a film adatlapjánál pont a Mafab adatbázisára, azon belül is az Egyiptom isteneire mutató linket helyeznek el az oldalukon bannerrel támogatva, hogy csupán a felhasználó szemét nem veri ki a reklám. Természetesen mindezt valami szamaritánus indoktól vezérelve. Hihető, valóban.

Azonban ha már Horváth Gergő főszerkesztő a tartalomért felel, semmit nem tud a céges marketingről, de azt biztosan tudja, hogy az nCore-n található Mafab bannerekért nem fizettek, akkor érdemes a tartalmat is megvizsgálni egy picit. A Mafab oldalán per pillanat 271.035 film adatlapja, 34.145 film szinopszisa, 1.205.806 színész adatlapja található, néhány nagyobb számot kiemelve a hazai viszonylatban egyedülálló adatbázisból. Mindezt bő egy év alatt rántották össze a szerkesztők. Külső forrás nélkül elvileg, hiszen erre utaló jelet, említést nem találunk a Mafab oldalán. Tehát ez az adatbázis saját fejlesztés, ezt az irdatlan tartalmat a Mafab munkatársai rögzítették, elvileg.

Megkérdeztem több webfejlesztőt, adatbázis-kezelőt, hogy hogyan is lehet egy ekkora adatbázis egy év alatt “tető alá” hozni, hiszen itthon a Port.hu hosszú évek során készített fele ekkora adatbázist, nemzetközi oldalak közül pedig mindenkinek az IMDb ugrik be, na de ők sem egy év alatt rögzítettek ennyi adatot.

Egybehangzó volt a szakemberek válasza: SEHOGY! KÉPTELENSÉG!
Akadt olyan adatbázis-kezelő, aki gyorsan számolt is, hogy érzékeljem mekkora feladat csupán a 271.035 film adatlapját rögzíteni. A szakértő szerint egy adatlap rögzítése nagyjából 30 percet vesz igénybe, hiszen számos adatot, képet rögzíteni kell, ami ugye macera is, meg időigényes. A 30 percet jómagam is alá tudom támasztani, a Mozi Mánia app esetében is nagyjából ennyi ideig tart rögzíteni egy filmet az alkalmazásban. Kitérve a Mafab film adatbázisára elmondta:

“A ma elérhető 271.035 adatlap feltöltése egy év alatt (amióta üzemel a Mafab) úgy lenne kivitelezhető, hogy naponta 740 adatlapot készítenek, napi 8 órás munkaidővel számolva ez óránként 92 adatlapot jelent, tehát percenként 1,5 adatlapot kellene véglegesíteni. – kép/képek, stáb, színészek, szereposztás, esetleg rövid tartalom megjelenítése, premier megjelenítése, ami némi Google használatot igényel – A szakértő hozzá tette, hogy ha eltekintünk a percenként 1,5 adatlap rögzítésének fizikai képtelenségétől, akkor 45 alkalmazott 1 éves folyamatos munkájával lehetne mindezt megvalósítani, amit a Mafab oldalán ma találunk.”

Fontos kiemelni, hogy kizárólag a 271.035 adatlapról van szó, akkor még az 1.205.806 színész adatlapjához hozzá se kezdtünk! A Mafab maga a technikai csoda, hiszen a szerkesztőség, az oldaluk tanúsága szerint 5 főből áll, ebből egy ember csak az előzetesekkel foglalkozik. Akkor hogy a fészkes fenébe alakítottak ki ekkora adatbázist? Valahonnan kinyerték az adatokat? Na, de az illegális, pláne ha nem tud róla az adatbázis tulajdonosa.

Tegyük fel, hogy legálisan jutottak az adatbázishoz. De akkor honnan is van a rengeteg adat? Mint írtam, erre utaló jel sehol nem található a Mafab oldalán! Gyorsan körülnéztem a neten, ennyi adat kizárólag az IMDb oldalán található egy helyen, de sehol nem olvastam arról, hogy a Mafab az IMDb partnere lenne, erről egy cikk, beszámoló, büszke post (azért én rém büszke lennék, ha az IMDb hivatalos partnere lehetnék) nem található a Mafab csatornáin.

Ilyen adatbázisokat azért nem két fillérért dobálnak. Gyorsan a szakértőkhöz fordultam ismét, hogy mennyit is érhet egy ilyan adatbázis, mennyiért lehetne legálisan szert tenni ennyi adatra. Pontos összeget nem tudtak mondani, de 100-150 millió forintra saccolták a fizetendő összeget. Kizárólag a film adatlapokról van szó! Ki a fene fektetne a hazai filmes viszonyok között ennyi pénzt csupán egy adatbázisba? Érdekes dolgok ezek, pláne ha az ember gondolkodik egy picit, mielőtt bedől az első hangzatos PR cikknek.

Haladjunk tovább, hiszen akad itt még érdekesség bőven. Mint tegnap Horváth Gergőtől megtudtam, a Mafab naponta 30.000 egyedi látogatóval büszkélkedhet. Impozáns, szó se róla, de mit is takar ez a szám? A Mafab oldalán kiemelt helyet kapnak a legnépszerűbb cikkek, mellettük egy szám, vélhetően ennyi alkalommal nyitották meg az adott cikket. A TOP 20: Sztárok és dublőreik összeállítást ezek szerint 107.865 felhasználó böngészte végig, nem semmi. Nézzünk olyat is, ahol a számok mögé be is lehet pillantani, ahol követhető a felhasználó reakciója.

Rég vallom, hogy a YouTube manapság az egyik leghitelesebb mérce, több okból is. A legfontosabb, hogy nem nagyon lehet vele trükközni, hiszen erős kontroll alatt tartja a Google a videómegosztóját, ahol mesterséges forgalmat érzékelnek azonnal szankciókat léptettek életbe. A másik fontos érv, hogy a videók korát éljük, nagyrészt a Mozi Mánia app is erre alapoz, hiszen az első olyan ingyenes magyar mozis alkalmazás volt a megjelenésekor, amiben a film adatlapjánál az előzetes is elérhető. Nem véletlenül fejlesztettük ebbe az irányba tovább az appot, ezért érhető el számos film adatlapjánál az összes hivatalos videó.

Logikus tehát, ha egy cikkben videó is szerepel, hovatovább a cikk maga a videóról szól, akkor ott lesz megtekintés is vastagon, hiszen ki az aki mondjuk kattint A hét mesterlövész első előzetesének cikkére, a rövid ismeretető után pedig nem kiváncsi a előzetesre? Ebben a szemléletben két cikket is megnéztem a Mafab oldalán. Kiemelkedő számot produkált az elmúlt időszakban az Iszonyú kemény lesz A hét mesterlövész, itt a szinkronos előzetes cikkük, amit a Mafab megjelenített adatai szerint 37.978 alkalommal nyitották meg az oldal látogatói. Uhhhh, szép szám, akkor biztos vagy 20.000 alkalommal az előzetest is megnézték. Csalódást kell azonban okoznom, csupán 2.511 megtekintés szerepel az előzetes mellett, amit a Mafab csatolt a cikkében. Tehát a cikket olvasók 6,6%-a nézte meg azt az előzetest, amiről maga a cikk szól, amiért tulajdonképp kattintott vélhetően.

Semmi pánik, biztosan már a cikk elvette a látogató kedvét attól, hogy az előzetest is megnézze. Keressünk egy másik népszerű cikket, amiben szintén van előzetes. Ilyen például a Szinkronosan is iszonyú ütős az Assassian’s Creed előzetese, ami 16.660 érdeklődőt vonzott. Itt biztosan lesz van 10.000 megtekintés, hiszen ritka népszerű a játék is, a filmet pedig izgatottan várják a rajongók, tuti kiváncsiak ez előzetesre is. Azonban újra csalódás, itt is csupán 2.498 megtekintés szerepel a Mafab YouTube csatornáján, ami azt jelenti hogy a cikket megnyitók csupán 14,9%-a volt kiváncsi magára az előzetesre.

Van ilyen? Létezik, hogy bár a cikkek népszerűek, a videós tartalmat csupán alacsony százalékban indítják el a felhasználók? A fent említett megtekintéseknél érdemes megemlíteni, hogy mind a két előzetes nyilvános módban érhető el a Mafab YouTube csatornáján, tehát itt még forgalmat generál a csatornára feliratkozottak közül is számos felhasználó, valamint maga a YouTube, a Google is ajánlja a videó megtekintését a böngészők számára. A Mozi Mánia app YouTube csatornája esetében ez nagyjából 40-45%-át adja a forgalomnak. Akkor mi a fene folyik itt? Valótlan számokat mutat a Mafab oldala? De ennek mi értelme? Akkor mit csinál az a napi 30.000 látogató az oldalon? Nem néz videókat egy alapjában videós tartalomra épülő oldalon? Létezik ilyen?

Keressük a választ egy másik népszerű filmes oldalon, a Filmtraileren. Nézzünk szintén két cikket, két olyan előzetest, ami a Filmtrailer YouTube csatornáján elérhető. Szintén A hét mesterlövész valamint a Doctor Strange előzetes tökéletes is lesz. Az előbbi cikkre a Filmtrailer esetében 2.006 esetben kattintottak, az előzetest 4.606 alkalommal indították el, az utóbbi esetében pedig 2.087 érdeklődő akadt a cikknél, az előzetes 3.417 megtekitnésnél tart. Erre mondaná egy elemző, hogy egészséges, hihető arány. (Itt kérnék elnézést a Filmtrailer oldal tulajdonosától, szándékosan nem a Mozi Mánia oldal cikkeit vizsgáltuk, a Filmtrailer oldalán nyilvános a cikk elérése, így szemléltetésre tökéletes.)

Röviden összegezve elmondható, hogy a weboldalt lehet pörgetni, mesterséges forgalmat generálni, bár a Google nem díjazza ezt a megoldást hosszú távon, viszont a YouTube nem hazudik, ott makacs tényekkel állunk szemben. Nem állítjuk, hogy a Mafab forgalma manipulálva lenne, azonban mindenki le tudja vonni az olvasottakból a következtetéseket.

A kérdésekre csupán a Mafab tulajdonosai tudnának válaszolni, de ahogy a tegnapi cikkben feltett kérdésekre, miszerint hogy a viharba keveredtek a Mafab bannerek, jól látható, reklám szempontjából kiváló helyre az nCore oldalán, a mostani cikkben szereplő kérdésekre sem kapunk korrekt, egyenes választ. Maradnak a rágalmazást, zsarolást (???) emlegető levelek a Mafab tulajdonosától, bár én csupán kérdéseket tettem fel, amire szerintem mindenki izgatottan várja a válaszokat a hazai filmes berkekben.

2016-05-24T12:13:56+00:00

A webhely Google-cookie-k segítségével nyújtja a szolgáltatásokat, szabja személyre a hirdetéseket és elemzi a forgalmat. Emellett a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet. A webhely használatával elfogadod a cookie-k használatát. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close