Érkezés – Amit érdemes tudni a karakterekről

Érkezés

Az Érkezés provokatív sci-fi thriller, amely az idegenekkel való találkozás ürügyén bátran szól a félelmeinkről és az előítéleteinkről – de arról is, hogy ezt a félelmet képesek vagyunk legyőzni, ha jól használjuk az agyunkat és a szívünket.

Már megint nem kevesebbről van szó, mint az emberi faj túléléséről. Amikor a számunkra ismeretlen létforma képviselői leszállnak a Földön, először nem értünk semmit. Technikai fejlettségük évszázadokkal, ha nem évezredekkel előttünk jár, talán semmi esélyünk sem lenne, ha harcba bocsátkoznánk velük.

A kapcsolatfelvétellel egy tudóscsoportot bíznak meg, amelyet a nyelvész Louise Banks (Amy Adams) vezet. A tudósoknak azonban nincs túl sok idejük rá, hogy kérdéseikre választ találjanak, versenyt kell futniuk az idővel, hiszen a politikusok és a katonák – főleg a katonák – más eszközöket részesítenének előnyben. Ebben a helyzetben a tudósoknak személyes kockázatot is kell vállalniuk. Természetesen vezetőjüknek, a nyelvésznek is. Nem csupán tudományos kíváncsiságból, hanem mert ő is hamar rájön, hogy itt valóban az emberi faj túlélése a tét.

Az Érkezés fontosabb karakterei

Dr. Louise Banks (Amy Adams)

Az Érkezés sztorijának középpontjában Louise Banks nyelvész és tudós kutató áll, aki egy nagy egyetemen tanít az Egyesült Államok észak-keleti partjainál. Amikor a földönkívüliek megérkeznek, a kormány őt kéri fel, hogy próbáljon kapcsolatot létesíteni velük.

„Ezen a ponton számunkra a legfontosabb Louise személyisége volt – magyarázza Villeneuve. – Ez a nő nem csak tudós, de mélyen érző ember is, akinek a múltjában nagy tragédia húzódik meg: elvesztette a lányát. Ettől kezdve számára már nem saját maga a legfontosabb, és messzebbre képes látni az önző érdekeinél. Azt is mondhatjuk, hogy a tudománynak szenteli magát, de azért itt ennél jóval többről van szó. Megérinti őt ennek a küldetésnek a nagyszerűsége, s úgy érzi, most végre valóban valami hasznossal foglalkozhat, még ha az nagyon veszélyes is.”

A történetet először papírra vető Chiang ehhez még hozzáteszi:
„Van a filmnek egy tudományos rétege is, az úgynevezett Sapir-Whorf hipotézis, amely szerint a különböző nyelvi világban élő emberek különbözőképp látják a körülöttük lévő világot, ezáltal maguk is különbözőek lesznek. A nyelvész a filmben fokozatosan tanulja meg a földönkívüliek nyelvét, fogalomkészletét, és maga is elkezdi kissé másképp látni a világot, s benne a saját életét. Ez számára is egy rendkívül izgalmas intellektuális kaland.”

Hogy jobban játszassa el a szerepét, Amy felkeresett egy nyelvészt, bele akart volna tanulni kicsit a szakmába. Ám hamar rájött, hogy az nem ilyen egyszerű, nem lehet pár nap vagy hét alatt mindent megtanulni. De annyit azért megtanult, hogy mi a különbség egy nyelvész és egy nyelvzseni között – hiszen az a tudós, akihez a kérdéseivel fordult, például csak két nyelven beszélt…

Azt is megértette közben, hogy egy idegen civilizáció nyelvét nem úgy kell megtanulni, mint egy földi idegen nyelvet. Egy idegen világ nyelve ugyanis teljesen más fogalmakat használ, mint amihez mi itt a földön hozzászoktunk, s ugyanígy, nekik sem lehetnek ismerősek a mi fogalmaink. Az egyetlen praktikus közös nyelv talán csak a matematika…
A filmbéli történetben az is kiderül, hogy a földönkívüliek nem a saját „beszélt” nyelvüket írják le grafikusan, náluk a hang és az írás teljesen elválik egymástól. Így aztán Louise Banks a grafikus jelekre fókuszál, mert azt könnyebben megfejthetőnek találja, mint a hangképeket.

Ian Donnelly (Jeremy Renner)

„Szerepem szerint biológus vagyok, és egy másik tudományágon, a matematikán keresztül közelítem meg a földönkívüliekkel való kommunikáció problémáját – meséli Renner. – Nem mondom, hogy életemben sok hasonló szerepet kaptam, mindenesetre nagyon élveztem a forgatást. Ráadásul az engem segítő szakemberektől egy csomó új dolgot tanultam is közben. Csak példaképp említem a kettes számrendszert meg a számítógép-programozást – ezek eddig misztikusnak tűntek előttem. Most legalább lett némi fogalmam róluk.”

A rendező szerint egy alapvető szintig a nézők is megértik majd, mi történik a filmvásznon, s ezen a téren némi népszerű tudományos felvilágosítást is felvállal a film.

„Nem szerettük volna sem a tudományt, sem a tudósok módszereit misztikus köd mögé rejteni, inkább felvállaltuk, hogy bár egyesek számára néhol akár didaktikusnak is tűnhetnek az általunk kínált magyarázatok, de a nézők többségének biztosan szükségük lesz erre is – mondja erről Villeneuve, és rögtön hozzá is teszi: Ian Donnally szerepére is megtalálta a tökéletes színészt. – Számomra Jeremy humora, fiatalos energiája elengedhetetlen volt ebben a filmben, ahol a női főszereplő kissé melankolikus, mélyen érző lény. Ha nincs mellette ez a vidám fickó, a nézők talán elszomorodnának, és még a végén képesek lennének lógó orral kijönni a moziból.”

Weber ezredes (Forest Whitaker)

„Az általam játszott ezredes a kormánynak, azon belül is a katonai elhárításnak dolgozik – meséli Whitaker. – Amikor először megjelenek a vásznon, magam is éppen szereplőt válogatok, vagyis keresem a megfelelő nyelvészt, aki alkalmas az idegenekkel való kapcsolatteremtésre, s közben bírja a feszültséget is, remélhetőleg nem roppan össze a feladat roppant súlya alatt. Az első kommunikációs kísérlet sikerül: legalább mi ketten hamar szót értünk.”

„Mindnyájan tisztában vagyunk vele, hogy Whitaker az egyik legnagyobb élő színész – mondja Villeneuve. – Csodáljuk az intelligenciáját, és tisztában voltunk vele, hogy nagyjából ő a legokosabb közülünk. A szerep, amelyet nagyszerűen játszik, egyáltalán nem egyszerű: eleinte a feladat kerékkötőjének tűnik, ami épp ellentétes Forest valódi karakterével, s csak fokozatosan bontakozik ki a pozitív szerepe. Whitaker mindenesetre beleadott apait-anyait, úgyhogy a fiatalabbak rengeteget tanulhattak tőle szakmailag is, de lelkiismeretességben, lelkesedésben is példát mutatott nekünk.”

„Amikor a rendezővel leültünk egy kicsit bővebben beszélni a szerepemről, azonnal megértettem, hogy itt valamiféle apafiguráról is szó van – mondja Whitaker. – Így hát elvállaltam, hogy a nehezebb pillanatokban megpróbálom a többiekben is tartani a lelket. Szerencsére erre nemigen volt szükség, mert nagyon tehetséges és elhivatott szereplőgárdával dolgozhattunk együtt, akiktől még nekem is volt tanulnivalóm. Ugyanígy, Villeneuve is végig mellettünk állt, segített – mint ahogy, erőnkből telhetően, mi is neki. Ezt az apafigura-szerűséget úgy kell érteni, hogy az ezredes nem szaktudós, de távolról sem buta ember – folytatja Whitaker. – Valamiféle paraszti bölcsességgel, praktikus szemlélettel járul hozzá a misszió sikeréhez, és persze ő az idősebb, így az élet dolgaiban tapasztaltabb is. Ritkán fogad el kész magyarázatokat, mindig vannak kételyei és kérdései, amelyek sokszor jogosak is.”

Halpern ügynök (Michael Stuhlbarg)

„Számomra Michael Stuhlbarg a Coen fivérek 2009-es filmje, az Egy komoly ember óta nagyszerű színész, én legalábbis akkor figyeltem fel rá – mondja Villeneuve. – Amikor rájöttem, hogy a mi forgatókönyvünkben a CIA-ügynök kicsit egysíkú, talán túlságosan is negatív figura, azonnal rá gondoltam, mert tudtam, hogy ő a rendkívüli játékintelligenciájával képes lesz élettel megtölteni, hihetővé formálni ezt a figurát. Így is lett.”

„Nem mondom, hogy valóban közel áll hozzám Halpern ügynök személyisége, de a feladat mégis vonzó volt számomra. Ráadásul a forgatókönyv is megragadott, mindenképpen szerettem volna részt venni ebben a nagyívű, és szerintem sikerre ítélt vállalkozásban – mondja Stuhlbarg. – Amikor Villeneuve megkeresett, azonnal igent is mondtam, pedig akkor még nem is tudtam, hogy – a nehéz munka mellett – rengeteg pozitív élménnyel is gazdagszom majd a forgatás alatt. Rám a legmélyebb benyomást a stáb és a színészek összeforrottsága és a szenzációsan jó légkörben végzett közös munka tette.
Persze előbb még kicsit hozzáolvastam a szerephez, mert valaki a kezembe nyomta James Olson könyvét, a Fair Playt, és hosszan kikérdeztem a munkájáról egy valóságos CIA-ügynököt is. Én így készültem fel a szerepemre – folytatja Stulhbarg. – Mindeközben megértettem azt is, hogy az ügynökök nem különleges lények, vagy legalábbis nem feltétlenül azok. Valójában sokszor ugyanolyan szürke hivatalnokok, mint mondjuk a pénzügyminisztériumi tisztségviselők, és a legtöbbször a munkájuk sem sokkal izgalmasabb. Persze más a helyzet, ha földönkívüli lények szállnak le a Földre – bár erről egyelőre még nem találni megfelelő tényirodalmat. Úgyhogy sokszor improvizálnunk kellett… Ez a Halpern ügynök amúgy igazán fontos személyiség: az ő jelentései kerülnek a leggyorsabban az elnök íróasztalára, ha úgy vesszük, akkor ő személyesen az elnöknek kémkedik. A tudósok persze nem nagyon szeretik, mert úgy érzik, csak hátráltatja őket a munkájukban – meséli Stuhlbarg, és nevetve hozzáteszi: – Szerencsére ez csak a forgatókönyvben volt így, mi, színészek nagyon is jól kijöttünk egymással. Egyrészt azért, mert nagyon élveztük a forgatást, másrészt pedig mindannyian megkedveltük a rendezőt, aki a profizmusával és a jó kedélyével ideális munkalégkört teremtett nekünk.”

Érkezés – Előzetesek, filmklipek

Láttad már az új videónkat? Friss hírek a filmvilágból!

2016-11-08T13:40:44+00:00

A webhely Google-cookie-k segítségével nyújtja a szolgáltatásokat, szabja személyre a hirdetéseket és elemzi a forgalmat. Emellett a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet. A webhely használatával elfogadod a cookie-k használatát. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close