Amerikai pasztorál kritika – Az amerikai álom. Vagy mégsem…?

Amerikai pasztorál kritika

image

Ewan McGregor a rendezői székben? Ez most komoly? Alig hittem a szememnek, mikor olvastam a cikket, miszerint sokunk Jedi lovagja karrierje első nagyjátékfilmjének rendezésére készül, ami ráadásul egy könyvadaptáció lesz.

Philip Roth 1997-ben megjelent Amerikai pasztorál című regénye az amerikai történelem, a negyvenes és a kilencvenes évek közötti viharos időszakot mutatja be egy család szemszögén át. A mű Pulitzer díjat kapott, amit majd a National Medal of Arts művészeti díj követett. Ezen kívül 2002-ben elnyerte az Amerikai Irodalmi és Művészeti Akadémia legrangosabb kitüntetését, a Gold Medal in Fictiont is. Adva van tehát egy nagy múltú, elismert műalkotás, amit milliók olvastak, és amiről a szakma is elismerően beszél. Ewan McGregor nem kis fába vágta a fejszéjét, mikor elhatározta, hogy megfilmesíti Philip Roth nagysikerű regényét. És hogy sikerült e neki? Nézzük szép sorjában.

Seymour „Swede” Levov (Ewan McGregor) egy ünnepelt volt sportoló, egy sikeres kesztyűgyár vezetője, egy szépségkirálynő, Dawn Dwyer (Jennifer Connely) férje, és nem utolsó sorban boldog apa. Ez maga a megtestesült amerikai álom. A rendező kellőképpen idézte fel jeleneteiben a kor idilli képeit, mely, ahogy majd a film is mutatja, nem más, mint illúzió. És bizony a történet szereplői ennek az illúziónak a fogságába esnek, de ne siessünk annyira előre.

A történet Newarkban, New Jersey állam legnépesebb városában játszódik. Swede apja jól menő gyárát működteti, felesége Dawn pedig marhatenyésztéssel foglalkozik otthon, a kicsiny Old Rimrock falucskában. Egyetlen kislányuk Meredith a szemük fénye, akiért mindent hajlandóak megtenni, és mikor a néző szembesül az első idilli illúzióval, igyekszik együtt érezni a családdal. Ugyanis a kislány dadogástól szenved, ám ezt nem betegségnek, hanem egy ösztönös cselekvésként állítja be Meredith pszichológusa, és itt résnyire már meg is nyílt a pokol.

Ewan és Jennifer nagyszerűen hozzák az aggodalmaskodó szülőket, és ilyen alakítást még nem igen láttam egyikkőjüktől sem. Dakota Fanning viszont többet is kihozhatott volna a karakterből. Meredith „Merry” kislány kora óta egyre jobban a kinti világ áldozata lesz, ahogyan a TV képernyőjéről, majd a város etnikai háborúiból szerezz tudomást, és noha nagy változásokon megy keresztül, belőle csak keveset láthatunk.

A hangsúlyt érezhetően Levov kapta, amit Ewan mindenestül hozott, ahogyan megszokhattuk tőle. Sok mindennel kellett szembe néznie, és ez által nagy teher is nyomta a vállát. Üzletemberként a dolgozóiról – akik jószerint fekete bőrűek voltak, is kellett gondoskodni egy olyan időszakban, mikor minden este lázongásoktól és lövöldözésektől voltak hangosak az utcák. Családapaként vigyáznia kellett a családjára, segítenie a feleségét és megfelelő mederben tartani kislánya lázadó szeszélyeit.

Ám Merry annyira elhivatott lett, hogy képes bármit megtenni, hogy véget vessen a háborúnak. Rálépett a forradalmárok korántsem egyenletes és tiszta útjára, és ezzel végül ő hozta el a háború poklát.

Hiteles képet kapunk abból a világból, amit néhány korabeli film jelenet is még félelmetesebbé tesz. Az egészet áthatja a 60-as évek amerikája. Az elején még irigykedve szemléljük a megkapó jeleneteket, a tökéletes családi álomképet. Aztán a film vége felé egyre jobban elmúlik ez az érzés, és már csak reménykedünk abban, hogy velünk ilyesmi nem történhet meg. Együtt tudunk érezni a kétségek közt őrlődő apával, akinek most már a lánya megmentése a legfontosabb feladat, holott a családja már teljesen széthullott.

A végére

Engem megkapott a film. Az Amerikai pasztorál tipikusan az a történet, ami után, ha felállsz, még sokáig a hatása alatt maradsz. Én úgy érzem, hogy Ewan McGregor első rendezése, ha nem is maradandóra, de elismerésre sikeredett. A könyv megható cselekményei kellőképp átjöttek a mozivászonra, amihez korrekt a látvány és korabeli képek párosultak. A színészek hozták a kötelezőt, és ha nem is Oscar gyanús, a néző elgondolkoztatására tökéletes.

Amerikai pasztorál előzetes

Láttad már az új videónkat? Friss hírek a filmvilágból!

Amerikai pasztorál kritika

2017-04-24T14:56:43+00:00

A webhely Google-cookie-k segítségével nyújtja a szolgáltatásokat, szabja személyre a hirdetéseket és elemzi a forgalmat. Emellett a felhasználási adatokhoz a Google is hozzáférhet. A webhely használatával elfogadod a cookie-k használatát. További információ

The cookie settings on this website are set to "allow cookies" to give you the best browsing experience possible. If you continue to use this website without changing your cookie settings or you click "Accept" below then you are consenting to this.

Close